Forschungsbericht 2014



Data Recording System (DARSY)

Institut: E-4
Projektleitung:
Stellvertretende Projektleitung:
Mitarbeiter/innen:
Laufzeit: 01.04.2012 — 31.03.2015
Finanzierung:Bundesministerium für Wirtschaft und Energie (BMWi)
Kooperationen:Airbus Operations GmbH

Das Ziel dieses Projekts besteht in der Erhöhung der Zuverlässigkeit und Sicherheit zukünftiger Flugzeuge. Zu diesem Zweck soll die Verfügbarkeit von Informationen zum laufenden Flugbetrieb wesentlich verbessert werden. Insbesondere werden Verfahren entwickelt, mit denen umfangreiche Flugdaten während eines Fluges per Funk an externe Stationen übertragen werden können. Solche Verfahren sind als Ergänzung des bisherigen Konzepts, der lokalen Speicherung der Daten in der sogenannten Black Box, gedacht. 

Publikationen

  • Christoph Petersen and Maciej Muehleisen and Andreas Timm-Giel: Evaluation of the Aircraft Distribution in Satellite Spotbeams 19th EUNICE/IFIP WG 6.6 International Workshop(8115): S. 46--53, August 2013. Upcoming inflight entertainment and other onboard data services request broadband data connections during long- and short-haul flights all over the world. To cope with this amount of traffic, especially over oceanic areas where no ground infrastructure is available, satellite systems offer broadband satellite links for avionic purpose. This work analyzes the distribution of aircraft traffic for selected satellite spotbeams for intercontinental, rural and urban scenarios. For this, the statistic properties of the number of arriving and departing aircraft within a time interval are analyzed. Our results show, that the law of small number and therefore a Poisson distribution is only applicable to areas with low air traffic. Aircraft arrivals to- and departures from satellite spotbeams can be modeled using the negative binomial distribution, as proven by presented results..