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Julius Harms, Dr.-Ing.

Was ich mag an Mechatronik, dem Hybriden aus Mechanik, Elektrotechnik und Informatik, ist das große Feld an Herausforderungen dem man sich stellt. So habe ich als Werkstudent und Praktikant mit Simulationen für Gas-Turbinen auf Schiffen, Entwicklungen von Steuergeräten für Flugzeug-Klimaanlagen bis hin zu Elektromotoren in U-Bahn Zügen gearbeitet. Das sorgt zum einen dafür, dass man viele Bereiche des Ingenieurwesens kennenlernt und immer Neues dazu lernt, zum anderen wird es dadurch selten langweilig. In meinem aktuellen Forschungsprojekt beschäftige ich mich mit der Entwicklung einer maritimen Sensor Platform, welche zukünftig als "Friendly Floatee" durch die Weltmeere treiben und gleichzeitig zuverlässige Messwerte liefern wird. Neben der vollständigen energetischen Selbstversorgung über große Zeiträume ist eine große Herausforderung die Reduzierung des ökologischen Footprints. Diese Anforderung ermöglicht mir eine interdisziplinäre Zusammenarbeit mit Wissenschaftlern aus anderen Bereichen und den Einsatz von modernsten Technologien.


Forschung

Forschungsschwerpunkte: Forschungsprojekte:
sensor design Autonomous Multi-Sensor Drifter
electromagnetic design  
maritime technology  

Publikationen

[155801]
Title: Automatic solver selection and solution for CPU based automotive HIL simulations with small step size requirements. <em>ACTUATOR; International Conference and Exhibition on New Actuator Systems and Applications 2021</em>
Written by: Dennis Kaehler, Julius Harms and Thorsten A. Kern
in: (2021).
Volume: Number:
on pages: 1-4
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Publisher:
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how published:
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DOI:
URL: https://ieeexplore.ieee.org/abstract/document/9400615
ARXIVID:
PMID:

[www]

Note:

Abstract: More and more electronic control units (ECU) are being integrated in the rapidly evolving automotive industry. In order to simplify and shorten the testing of ECU algorithms, hardware-in-the-loop (HIL) testing is becoming increasingly popular in the industry. For several applications common CPU based high level simulation software is not able to achieve a suitable temporal resolution in real-time. This paper presents an easy to use model representation with an integrated automatic solver selection. Therefore it is possible to simulate models with ideal solver and step size. The selection algorithm uses an automatic parameter-dependent model and run time analysis and can also be applied to non-linear differential algebraic equation systems with switching conditions by local linearization of the complete state space. In an existing automotive HIL-simulation the presented procedure was proven to allow an easy implementation of multi-state, nonlinear, non-continuous, ordinary differential algebraic equation systems. With the implementation in C++ a step size of up to 5 microseconds von a low power compact computer could be achieved.


  • Elektrische Maschinen
  • Grundlagen der Elektrotechnik

CV

seit 02/2019 Wissenschaftlicher Mitarbeiter, Technische Universität Hamburg, Institut für Mechatronik im Maschinenbau
04/2018 - 09/2018 Tutor für die Übung embedded systems, Technische Universität Hamburg
10/2015 - 12/2018 M. Sc. Student in Mechatronics, Technische Universität Hamburg, Spezialisierung in Intelligente Systeme und Robotics
01/2018 - 04/2018 Praktikum bei RH Marine Netherlands B.V. in Schiffsautomation und Simulation
03/2017 - 12/2017 Werkstudent bei Airbus Operations GmbH in controls & equipment ventilation
10/2016 - 03/2017 Werkstudent bei Airbus Operations GmbH in procurement of detail part
10/2012 - 10/2015 B. Sc. in Maschinenbau, Technische Universität Hamburg, Spezialisierung in Mechatronik
04/2015 - 05/2016 Werkstudent bei der Hamburger Hochbahn AG in der Instandhaltung und Wartung