ADOPT

gefördert durch

EU

Partner

DFDS, DNV, FSG, Force Technology, GKSS, Herbert Software Solutions,NTU Athen, SAM Electronics, TUHH, Uniresearch

Laufzeit

31.03.2005 - 30.09.2008

Zielsetzung des Projektes ist die Entwicklung eines zuverlässigen Decision Support Systems (DSS) zum Einsatz auf Schiffen, das die verfügbaren Schiffs- und Ladungsinformationen zusammen mit den zu erfassenden Umgebungsbedingungen (Seegang, etc.) verarbeitet und die Konsequenzen für das Schiff im Hinblick auf eine eventuelle Gefährdung berechnet. Dafür werden im Vorfeld Risiken identifiziert und quantifiziert. Das System soll in der Lage sein, nicht nur die momentane Situation des Schiffes anhand der oben genannten Kriterien zu analysieren, sondern es soll auch, mit Hilfe von Simulationswerkzeugen, eine Vorhersage treffen, ob in naher Zukunft eine potenziell gefährliche Situation bevorsteht (insbesondere im Hinblick auf die Bewegungen des Schiffes im Seegang). Auf diese Weise soll das DSS Kapitän und Crew bei der Entscheidungsfindung unterstützen und informieren ob und welche Massnahmen gegebenenfalls einzuleiten sind. Ein solches System kann das Schadens-, bzw. Unfallrisiko für Schiff, Fracht und Mensch deutlich reduzieren, was neben einer Erhöhung der Sicherheit auf See letztendlich auch wirtschaftliche Vorteile für Reeder, Versicherungen und Werften mit sich bringt.

Mehr Informationen erhalten Sie bei den Ansprechpartnern: Florian Kluwe, Hendrik Vorhölter

Publikationen

Folgende Publikationen wurden im Rahmen dieses Forschungsvorhabens erstellt:

[57952]
Title: ADOPT DSS - Ocean Environment Modelling for Use in Decision Making support.
Written by: Florian Kluwe, Heinz Günther, Ina Tränkmann
in: <em>Compit, Liege</em>. (2008).
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Note: ADOPT

Abstract: The numerical simulation of the ship response for the ADOPT DSS requires a reliable representation of the sea state, which has to be generated from different available environmental data sources including wind and wave information. Depending of the application mode of the ADOPT DSS data sources are: real time measurements onboard for ship operations or hindcast data for design and training. For the operational mode of the ADOPT DSS sea-state data will be measured by the Wave Monitoring System (WaMoS II) sensing system by using a X-band nautical radar that was developed for real-time monitoring of the surrounding ocean wave fields. The full two-dimensional frequencydirection wave spectrum and sea state parameters such as significant wave height, peak wave period and direction both for windsea and swell are derived. For the design and training mode long term hindcast data are used to cover a huge sample of sea states in a consistent way. Special emphasis is put on the two-dimensional frequency-direction wave spectrum as basic input to the ADOPT DSS to cover multimodal sea states. A methodology has been developed to calculate two-dimensional wave spectra according to the different kind of input data and a procedure to create irregular seaways out of those. The qualities of these data sets are examined and an attempt is made to quantify the related uncertainties. This paper will present the different data sources, the data flow and handling towards the ship response simulations module of the ADOPT DSS.