PhD Theses

[185599]
Title: LPV system identification and order reduction with application to turbocharged SI engines.
Written by: Schulz, Erik
in: (2022).
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School: {Dr. Hut}
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DOI: 10.15480/882.4302
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Note: {TUHH Universitätsbibliothek} and Werner, Herbert and {Abbas, Hossam El-Din Mahmoud Seddik}

Abstract: Grundlage f{\"u}r den modellbasierten Entwurf von linear parameterver{\"a}nderlichen (LPV) Reglern ist ein Modell von der zu regelnden Strecke. Bei industriellen Anwendungen fehlen jedoch h{\"a}ufig Modelle, die das Streckenverhalten gut ann{\"a}hern. In dieser Arbeit werden Methoden zur Identifikation und Ordnungsreduktion von zeitdiskreten LPV Modellen behandelt. Sie werden auf Messungen von einem realen System, dem Luftpfad eines aufgeladenen Ottomotors, angewendet und weisen im Vergleich zu bestehenden Methoden eine verbesserte Recheneffizienz auf und/oder liefern Modelle mit h{\"o}herer Genauigkeit. Dar{\"u}ber hinaus sind die erhaltenen LPV Modelle f{\"u}r etablierte Reglerentwurfswerkzeuge geeignet. The basis for the model-based design of linear parameter-varying (LPV) controllers is a model of the controlled system. However, models that approximate the system behavior well are often missing in industrial applications. In this thesis, methods for the identification and order reduction of discrete-time LPV models are presented. They are applied to measurements from a real system, the air path of a turbocharged gasoline engine, and show improved computational efficiency and/or provide models of higher accuracy compared to existing methods. Furthermore, the resulting LPV models are suitable for established control design tools.